Chiesa di Sant'Ignazio
( Pigna IX )
( deel 2/2 )
Snelmenu voor deze pagina
Cappella Ludovisi (rechtse koorkapel)
Deze kapel dient als mausoleum voor een aantal leden van de meest puissant rijke Romeinse familie der Ludovisi. Deze familie betaalde de bouw van deze kerk.
– Pierre Legros: Dubbelgraf van paus Gregorius XV en kardinaal Ludovico Ludovisi
Het is een schitterend praalgraf van kostbaar polichroom marmer geworden voor deze Ludovisi-paus (1621/’23), die Ignatius van Loyola in 1622 heilig had verklaard. De paus geeft zijn zegen en is gezeten onder een baldakijn met een weelderige draperie. Daarboven bevinden zich engelen met trompetten, allegorie van de roem, en beneden aan beide zijden van de urn de figuren van la Religione (religie, links) en la Munificenza (mildheid, rechts), die de deugden van de verscheiden paus voorstellen.
Daaronder bevindt zich het graf van zijn neef, kardinaal Ludovico Ludovisi, die vooral de kosten van de bouw van deze kerk droeg. Een ovaal medaillon laat zijn portret zien.
Legros tekende niet alleen voor het ontwerp, maar voerde het werk ook grotendeels zelf uit in 1709/’17, dus 80 jaar na de dood van de paus.
– Pierre-Étienne Monnot: Beelden
De beide beelden van de gevleugelde vrouwenfiguren boven zijn van de hand van Pierre Monnot.
– Camillo Rusconi: Beelden
De vier stuccobeelden in de nissen aan de zijkant stellen de vier kardinale deugden voor. De beelden zijn ouder dan het grafmonument en dateren van 1686.
Apsis
De apsis werd ontworpen door Andrea Pozzo en in twee fasen uitgevoerd: tussen 1685/’88 en 1698/1701. Paolo Orazio Grassi had een beeldengroep op het altaar gepland, maar de jezuïeten gaven vervolgens aan Guido Reni de opdracht voor een altaarstuk dat nooit is uitgevoerd.
Pozzo ontwierp ten slotte een decoratieve structuur met drie fresco’s met daarop episoden uit het leven van Sint Ignatius.
De fresco’s werden gevat in lijsten met daarnaast vergulde stucco pilasters en kolommen.
– Andrea Pozzo: Scènes uit het leven van sint Ignatius
De drie schilderingen dateren uit de periode 1685/’88 en verheerlijken het leven en de wonderen van de heilige Ignatius, met onder meer:
– Sint Ignatius zendt Sint Franciscus Xaverius naar India (linkse paneel)
Dit werk uit begin 18e eeuw laat het nogal agressieve missiewerk van de Jezuïeten in het buitenland zien.
– Visioen van Sint Ignatius bij de kapel van La Storta (middelste paneel boven het hoogaltaar)
Dit paneel uit 1685/’88 herinnert aan de plaats waar Ignatius zijn Goddelijke roeping kreeg.
– Sint Ignatius ontvangt Francesco Borgia in de jezuïetenorde (rechtse paneel)
Deze scène uit het begin van de 18e eeuw laat de werving zien van deze Spaanse edelman die later de generaal-overste van de jezuïetenorde zou worden.
– Andrea Pozzo: Sint Ignatius geneest de verderfelijke
Dit schitterende werk uit 1685/’88 is in de apsisschelp aangebracht.
– Andrea Pozzo: Bekering van Sint Ignatius bij de muren van Pamplona
Deze scène tegen de apsisboog, eveneens uit 1685/’88, herinnert aan de verwondingen aan zijn been die Ignatius bij het beleg van Pamplona opliep en die zouden leiden tot de dramatische wending in zijn leven.
– Pontificia Fabbrica d’Organi Tamburini: Orgels
De beide orgels links en recht in de apsis zijn uit het begin van de 20e eeuw.
Vestibolo (linkse koorkapel)
Hier bevindt zich een vijftal sculpturen: een beeld van Ignatius en in de hoeknissen de personificatie van de drie theologische deugden en van de religie, allen uit de 18e eeuw. Zij hebben allen hun traditionele attributen.
– Camillo Rusconi: Sant’ Ignazio
Dit kolossale gipsbeeld stond model voor zijn marmeren pendant in de basiliek van Sint Pieter. Dit werk uit 1728 vormt een hoogtepunt in de beeldhouwkunst van de barok. Zowel dit gipsmodel als het marmeren beeld in de Sint Pieter werden pas na zijn dood uitgevoerd door Giuseppe Rusconi.
– Simone Giorgio: La fede (geloof, linksachter)
Met de kelk; normaliter echter met het kruis.
– Jacopo Antonio Lavaggi: La speranza (hoop, rechtsachter)
Met het anker.
– Francesco Nuvoloni: La carità (barmhartigheid, naastenliefde, rechtsvoor)
Met het kind dat hem om de nek vasthoudt.
– Francesco Rainaldi: La religione (religie, linksvoor)
Met boek en sleutels.
Sagrestia (sacristie)
In de sacristie zijn fresco’s en schilderijen te bewonderen van onder meer Pierre de Lattre.
Cappella dell’ Annunziata (linkse transept)
– Francesco Cerroti: Altaar van Johannes Berchmans
Zo vlot als de heiligverklaring van Aloysius Gonzaga in zijn werk ging, zo moeizaam verliep het proces van eveneens jong gestorven Jan Berchmans (1599–1622), afkomstig uit het Belgische Diest. Door de opheffing van de jezuïetenorde kwam het zelfs lange tijd tot stilstand. Pas 267 jaar na zijn dood bereikte hij de heiligenstatus. Toen was de geestdrift intussen verflauwd.
Zijn altaar, grotendeels een kopie van het grootse werk in het rechtse transept aan de overzijde, lijkt dat uit te drukken. Het dateert van 1749, dus 50 jaar jonger dan zijn tegenhanger aan de overzijde. De opdracht ging naar Cerroti nadat eerst een ontwerp van Luigi Vanvitelli was afgekeurd.
– Virginio Vespignani: Grafmonument van Johannes Berchmans
In de zeer kostbare urn van lapis lazuli, versierd met verguld brons, die zich onder het altaar bevindt, rust het lichaam van de heilige. Hij is van hetzelfde type en met dezelfde soort versiering als die van San Luigi Gonzaga. Hij werd vervaardigd door F. Viti en V. Bruno en dateert pas van 1873.
‒ Filippo della Valle: Annunciatie
Dit witmarmeren bas-reliëf uit 1750 op het altaar was al lang aanwezig en werd na de heiligverklaring van Berchmans niet door iets passender vervangen.
– Pietro Bracci: La Carità (barmhartigheid)
Dit gipsen beeld uit 1749 staat op het timpaan van het altaar.
‒ Pietro Bracci: L’umiltà (nederigheid)
Dit is de pendant van de vorige en staat eveneens op het timpaan.
– Pietro Bracci: Engelen
De engelen op de balustrade lijken kopieën van die in het rechtse transept. Deze werden in 1749 gemaakt.
– Andrea Pozzo en Ludovico Mazzanti: Maria Hemelvaart
Deze voorstelling bevindt zicht in het centrale deel van de gewelfboog.
– Ludovico Mazzanti: geboorte van Christus
Afgebeeld op het linkse deel van het gewelf.
– Ludovico Mazzanti: aanbieding van de Madonna in de tempel
In het rechtse deel van het gewelf.
– Ludovico Mazzanti: de profeet David en Jeremiah
Te zien in een van de lunetten.
‒ Ludovico Mazzanti: David
De pendant van de vorige.
– Biechtstoel
In deze kerk ligt padre Felice Maria Cappello (1879–1962) begraven, bijgenaamd ‘il confessore di Roma’ (de biechtvader van Rome). Hij was jezuïet en docent aan de Pontificia Università Gregoriana. Het proces voor zijn heiligverklaring is in gang gezet.
In de linkse transept staat tegen een koepelpilaar zijn oude biechtstoel opgesteld met daarin een aantal bijzondere memorabilia.
Cappella del Crocifisso (kapel van het kruisbeeld) (derde kapel links)
Deze kapel is gewijd aan het kruis en aan het Heilig Hart van Jezus.
Het 17e eeuwse kruisbeeld van verguld hout staat boven een kostbaar altaar. Het wordt omgeven door relikwieën met ornamenten ontleend aan plantenmotieven.
– Giovanni Capranesi en Domenico de Angelis: Visioenen van de zalige Margherite Alacoque
Aan de rechtse zijde tegen de lunette (1893).
– Giovanni Capranesi en Domenico de Angelis: Engelen met de lijdenswerktuigen
Tegen het koepelgewelf (1893).
– Giovanni Capranesi en Domenico de Angelis: Visioenen van Niccolò Celestino
Tegen de linkse lunette (1893).
– Giovanni Capranesi en Domenico de Angelis: De vier evangelisten
Tegen de pendentieven (1893).
Cappella dell’Immacolata of Cappella di San Francesco Borgia (kapel van de Onbevlekte Ontvangenis) (tweede kapel links)
– Pierre de Lattre (Pietro Latri): Santissimi Francesco Saverio e Francesco Borgia
Dit werk lijkt sterk op dat uit de derde kapel rechts.
Het werd waarschijnlijk gemaakt ter gelegenheid van het jubeljaar 1650.
Cappella di San Gregorio (eerste kapel links)
Het schilderwerk is voor grotendeels uitgevoerd door de jezuïet Pierre de Lattre.
In deze kapel worden verder memorabilia bewaard die herinneren aan de pausen Gregorius XIII, die het Collegium Romanum stichtte, en Gregorius XV, die de kerk van Sant’Ignazio oprichtte.
– Pierre de Lattre (Pietro Latri): paus Gregorius I de Grote en de heilige bisschop Gregorio Nazianzeno
Dit altaarstuk werd gemaakt ter ere van de beide Gregorius-pausen waaraan deze kerk zoveel te danken heeft.
‒ Anoniem: kandelaars
Links en rechts van het altaar staan twee monumentale barokke kandelaars uit de tweede helft van de 18e eeuw.
Annex
(deze gaan alleen op 21 juni open voor het publiek. Op de overige dagen kan men toegang vragen in de sacristie, voorbij het altaar in het linkse transept; toestemming wordt in het algemeen geweigerd, alleen als een hulpkoster in de buurt is en bereid om te begeleiden maakt men een kans).
Cappella Prima Primaria
Studentenkamers
Verscholen in het vroegere opleidingshuis bevinden zich de kamers van Aloysius Gonzaga en Johannes Berchmans, die door middel van reliekschrijnen, altaartjes, brokaat en kandelabers zijn opgesierd tot religieuze bonbonnières.
Het waren zeven vertrekken, waarvan er vier verbonden zijn aan San Luigi. Het gaat om een kapelletje, een sacristie met een kruisbeeld, een kapel (ingewijd in 1714) en gewijd aan San Luigi.
Verder nog een recreatiezaal die vlakbij de studentenkamers ligt. Op de muren hiervan bevinden zich schilderijen op doek die als behang rechtstreeks op de muren zijn aangebracht en wandschilderingen. Verder zijn er relikwieën uit de catacomben te zien, evenals brieven en andere geschriften van de beide heiligen en kledingstukken die zij gedragen hebben.